مرگبارترین عامل خطر زنان سراسر دنیا فشارخون بالا است

متخصصان قلب و عروق از انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) از همه زنان خواسته‌اند تا از فشار خون خود برای جلوگیری از بیماری قلبی و سکته آگاهی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی گیل آگاه، نقل از مدیکال اکسپرس، سخنگوی انجمن قلب و عروق اروپا در این باره گفت: بیماری قلبی عروقی، علت اصلی مرگ و میر در زنان است.

به گفته وی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در زنان در سطح پایین تری از فشار خون در مقایسه با مردان افزایش می یابد. این متخصص به زنان توصیه کرد که فشارخون بالا را جدی گرفته و اثرات طولانی مدت فشار خون بالا را دست کم نگیرند.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین پیامدهای فشار خون در زنان نوعی نارسایی قلبی است که در آن عضله قلب سفت می شود. درمان‌های کمی برای این بیماری وجود دارد، بنابراین اگر می‌خواهید از علائمی مانند تنگی نفس، خستگی و احتباس مایعات در سن بالای ۷۰ سال جلوگیری کنید، باید درمان فشار خون بالا را در میانسالی شروع کنید.

بر اساس گزارش‌ها، در سراسر جهان از هر سه زن یک نفر به فشار خون بالا مبتلا است. افزایش فشار خون مهمترین عامل خطر مرگ در زنان در سراسر جهان نامیده شده است.

هنگامی که فشارخون اندازه گیری می‌شود، دو عامل مد نظر قرار می‌گیرد. این دو عامل دو عددی هستند که فشارخون فرد را تشکیل می دهند. هر دو این اعداد نیز مهم هستند.

عدد بالایی فشار وارد بر شریان ها هنگام تپش قلب است که همچنین به عنوان فشار سیستولیک نیز شناخته می‌شود. عدد پایین هم فشاری است که بر شریان‌ها در زمانی که عضله قلب بین ضربان‌ها شل می‌شود، وارد می‌شود که همچنین به عنوان فشار دیاستولیک نیز شناخته می‌شود.

وقتی عدد بالایی (سیستولیک) بیشتر از ۱۳۰ باشد، فرد مبتلا به فشار خون بالا است. همچنین زمانی که عدد پایین (دیاستولیک) بیشتر از ۸۰ باشد، فرد مبتلا به فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شود.

نزدیک به نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده فشارخون بالا دارند. از آنجا که اغلب هیچ علامتی برای این عارضه وجود ندارد، اگر افراد به بررسی آن و انجام معاینات پزشکی ضروری نپردازند، بسیاری از آنها حتی متوجه نخواهند شد که به این عارضه مبتلا هستند و در سال‌های بعد با عوارض جدی و تهدیدکننده آن مواجه خواهند شد.